Muziekherkenningsapp Bubbletune gaat viraal op TikTok: “Manier om te reconnecten na coronacrisis”
Stel je voor: je zit in het café van je campus en verschillende studenten zijn via hun koptelefoon of oortjes van muziek aan het genieten. Hoe weet je dan welk nummer ze aan het beluisteren zijn? Voor hun eindwerk binnen de opleiding Digital Experience Design aan de hogeschool Thomas More in Mechelen zorgden studentes Griet Beyens, Florianne Denys en Larissa De Borgher voor dé oplossing: de Bubbetune-app. Onze ZooMedia-reporter Céline wilde er het fijne van weten en ging bij hen langs: “We hebben haatcomments gekregen.”
Zit er een bepaalde betekenis achter de naam van de app die jullie bedachten: Bubbletune?
Larissa: Tijdens de coronacrisis hadden we de slogan: doorbreek bubbels. Dat is namelijk precies wat we met deze app willen bereiken. Vandaar de ‘Bubble’ en ‘Tune’ van de muziek. In de wandelgangen noemen ze ons nu ook de Bubbletuners.
Florianne: We hebben veel gebrainstormd en alles klonk zo stom tot we Bubbletune hadden opgeschreven. Na een week bleef het nog steeds hangen.
Wat is Bubbletune precies?
Florianne: Bubbletune is een app waarmee je kan nagaan welke muziek iemand aan het beluisteren is, op een anonieme manier. Je kan via de app reageren op een bepaald nummer waarnaar iemand aan het luisteren is en zo met iemand connecteren.
Griet: Via vier emojis kan je op een nummer reageren waarnaar iemand aan het luisteren is: een hartje ❤️, oogjes 👀, een rockhandje🤘 of een vlammetje 🔥.
Wat was het idee achter de app?
Larissa: Het idee is vorig jaar ontstaan voor ons eindwerk en dat hebben we dit jaar uitgewerkt.
Griet: Het concept is begonnen als een manier om te reconnecten na de coronacrisis. Toen we op TikTok onze app gingen promoten, kwamen we de TikTok-trend tegen waarbij personen op straat mensen vragen naar welke muziek ze luisteren. De trend zelf was niet de concrete aanleiding, maar ze sloot er wel goed op aan.
Hoe kan de app muziek herkennen?
Griet: Veel streamingsdiensten schermen hun informatie streng af, maar Spotify is daar heel open over. Het platform biedt een API aan (Application Programming Interface, red.), een soort code-basis waarmee je via requests toestemming aan Spotify-gebruikers moet vragen om hun data te mogen gebruiken. Op die manier kunnen wij weten naar welke muziek iemand luistert.
Larissa: Het is bovendien niet zo dat als je de API bekijkt je onmiddellijk de gegevens van gebruikers te zien krijgt. Je moet echt kunnen coderen om die data eruit te kunnen halen.
De app heeft al veel succes op TikTok en andere sociale media. Hoe voelt dat?
Larissa: Dat was wel nice voor ons. TikTok was een obstakel omdat we volgers moesten binnenhalen voor ons businessplan. We moesten kunnen aantonen dat we voldoende gebruikers zouden hebben zodat de app zou werken. In het begin hadden we puur geluk dat onze promo-video viraal is gegaan.
Griet: We hebben ook haatcomments gekregen omdat we een TikTok hadden gemaakt waarin we uitlegden wat Bubbletune was, maar we hadden blijkbaar onvoldoende uitgelegd dat we ook rekening zouden houden met privacy. Mensen waren daar wat bezorgd over en door de vele reacties is die video ook viraal gegaan.
Moeten gebruikers zich zorgen maken over privacy?
Florianne: Neen. Je kan Bubbletune niet gebruiken als je geen Spotify-account hebt. Doordat je inlogt, geef je toestemming dat Bubbletune jouw data uitleest om te gebruiken voor de app.
Larissa: Het is niet de bedoeling dat persoonlijke informatie verkocht wordt.
Griet: Je kiest ook zelf hoeveel je van jezelf vrij geeft. Er zijn plannen om eventueel een chatfunctie in te bouwen, maar enkel je Spotify-naam en profielfotootje zal getoond worden.
Hoe hebben jullie de app kunnen financieren?
Larissa: We moesten zelf op zoek gaan naar sponsors. Het probleem was muziekgerelateerde sponsors vinden. De meeste sponsors hier in Mechelen zijn garages of mensen die drank verkopen voor fuiven, maar die leunen niet echt aan bij onze app.
Florianne: We hebben met onze hogeschool samengezeten en ze zal ons sponsoren om de apps in de Play Store en App Store te krijgen. Ze is ook bereid om andere zaken te sponsoren, maar daarvoor zitten we nog in een gespreksfase.
Je kan alle ontwikkelingen en ‘behind the scenes’ volgen op de Instagram– en TikTok-pagina van Bubbletune.
Tekst: Céline De Munter
Foto: © Griet Beyens