Studenten laten zich horen op ‘GenZoo – WTF Media?’ in Zoo Antwerpen: “Tijd om te tonen hoe wij naar media kijken”

Longread News November 19, 2023
By Céline De Munter
Het walvissenskelet in de Darwinzaal hangt dreigend over de genodigden. (Foto: © Bram Vos)

Greet. Take a seat. Meet. Repeat. In opdracht van ZooMedia organiseerden studenten en docenten Thomas More op 23 oktober een heus Gen Z-evenement. Want zeg nu zelf, wie aan media denkt, ziet soms nog het beeld van de oude, witte, blanke man voor zich. Gen Z is het beu om boomers uitspraken te horen maken over hun generatie. Wat doe je dan? Je neemt het heft in eigen handen. “Geen expertenpanels meer en geen duur betaalde beschouwingen van academische boomers over Gen Z. Het is tijd om te tonen hoe WIJ naar u, de media en de communicatiesector kijken.”

Alsof een media-evenement dat gedragen wordt door jongeren van de Thomas More Mediaschool al niet speciaal genoeg is, de lezing bijwonen recht onder het imposante walvissenskelet in de Darwinzaal in de Zoo van Antwerpen maakt de ervaring nóg unieker.

Dat de 310 genodigden uit de mediawereld veel willen bijleren over Gen Z, blijkt al meteen uit een kort vragenrondje tijdens het welkomstmoment in de prachtige Marblehall. Hoofdredactrice van magazine Flair, Eva Van Driessche, haalt haar kennis over Gen Z voornamelijk bij haar jongste collega’s. “Ik hoop zoveel bij te leren en misschien zotte nieuwtjes te horen”, klinkt het. Freelancer en change agent voor WARPED, Kris Hoet, is dan weer benieuwd naar hoe Gen Z zichzelf portretteert. “Gen Z is een doelgroep die belangrijk is voor ons en die we ook proberen te begrijpen. We kunnen nooit genoeg over hen te weten komen.”

Comedian Ben Janssens verstoort de show met meer dan alleen een komieke act. (Foto: © Céline De Munter)

TikTok is meer dan alleen sociale media

Zoals elke demografische groep gebruikt Gen Z ook tijdens dit media-evenement een flinke portie humor om de boodschap goed te laten doordringen. Humor is voor iedereen anders, wat mooi gedemonstreerd wordt door student Media & Entertainment Business en stand-up comedian Ben Janssens. In tv-testbeeldoutfit steelt hij even de show, al is het voer voor discussie wat nu komischer is: de felle kleuren van zijn originele kledijkeuze of zijn comedy-act?

Gen Z domineert de sociale media met de meest uiteenlopende content: gaande van dansen met je wandelende tak tot Aïki-noedels uitdelen op festivalweides en een podcast maken over het rouwproces na het verlies van je vader.  Presentatrice Marie De Beul verwoordt het kort en bondig: “Veel mediacarrières starten vandaag op TikTok.”

@studiobrussel

“Dag 4 en hij gaat 32 potjes noedels opfretten.” 💀 Wat zou jij doen? Verdubbelen of zelf nemen? #festival #pukkelpop #verdubbelen

♬ origineel geluid – Studio Brussel

Nieuws is een probleem…

Als het over nieuws gaat, weet Gen Z heel goed wat ze wil: korte, boeiende, begrijpbare en ‘snackable’ content. Presentator Jules Weyts waarschuwt ook over de gevolgen voor deze eisen: “Het gevaar sluipt erin dat je daardoor oppervlakkige stukken maakt.” Volgens hem en de andere jongeren achter het evenement bestaat er wel degelijk een oplossing voor: werken met explainers op Instagram en inhoudelijk sterke video’s van rond de tien minuten.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 21bis (@weare21bis)

Studentes Lize en Margot stellen één van hun Gen Seven-tips voor (Foto: © Bram Vos)

… en reclame ook

Wie regelmatig naar YouTube kijkt, ergert zich blauw aan de vele advertenties (het blijft zelden bij één) aan het begin, het einde en tijdens het filmpje. De innovatieve Gen Z’er lost dat op met simpele adblockers. De diepte die Gen Z graag heeft in nieuwsberichten, zien ze graag ook terugkomen in reclame. In een presentatie stellen studentes Communicatie Lize Dilen en Margot Fioole hun ‘Gen Seven’ voor, oftewel zeven tips voor de reclamewereld om content te creëren op maat van jongeren.

Het bestaan van de adblockers en fastforward-knoppen maakt dan ook dat jongeren bijna ten onder gaan aan de gigantische uren schermtijd. Insert: het fenomeen van de screenzombies die aan records van 18 uur per dag komen, zij het zonder een groen gezicht en half gescheurde kleren. Studente Lelika Vanden Borre van het Campus Offline Team, komt met ongeveer 17 uur en 48 minuten aan een wel heel hoge score. “Ik ben er niet trots op, maar wij hebben dit probleem juist gebruikt om een tv-format te maken: ‘Campus Offline’,” aldus de studente.

Jonge mensen domineren niet alleen achter de schermen in aantallen (Foto: © Céline De Munter)

Het zit tussen onze oren

Gen Z spendeert 75 procent van haar tijd op schermen, maar luistert ook naar muziek en podcasts. Studentes Experience Design Florianne Denys, Griet Beyens en Larissa de Borgher combineerden de nieuwsgierige geest van Gen Z met muziek en ontwikkelden de app Bubbletune. “Met de app kan je nagaan welke muziek iemand aan het beluisteren is op een anonieme manier,” stelt Florianne hun app voor. De drie studentes willen aantonen dat oortjes dragen niet per se asociaal hoeft te zijn.

Jongeren luisteren massaal naar podcasts die ook over minder goede thema’s gaan of over onderwerpen die jongeren bezighouden, zoals mentaal welzijn. Zeven studenten Media & Entertainment Business startten de podcastreeks ‘Hoewistmet?’ waarin ze bekende Vlamingen uitnodigen om over het thema van mentaal welzijn te spreken en hun ervaringen mee te pikken. “We willen de taboes die er heersen bespreekbaar maken, want waarom onderwerpen gaan mijden als we er allemaal mee zitten? Het hoeft niet altijd sunny en happy te zijn”, aldus de studenten.

Ook gevoelige en zwaarbeladen thema’s zoals rouwen vormen vooral voor jongeren nog een grote drempel om over te praten. Content creator voor Studio Brussel Nona Van Braeckel maakte als bachelorproef vorig jaar een podcast over het verlies van haar vader. Getiteld ‘Na de rouwstoet’ deelt ze haar rouwproces en dat van anderen met de buitenwereld: “Ik wilde een hand uitreiken aan jongeren zodat zij zich niet alleen moeten voelen.”

AI en deepfakes kunnen zelfs mediagiganten zoals Christian Van Thillo vanalles laten zeggen (Foto: © Bram Vos)

De ‘man in charge’ spreekt, en het volk volgt

Wat doe je als je iemand graag een bepaalde boodschap laat zeggen? Je beste vriend AI optrommelen. Student BATAC Virtual Production Remi Scholliers gebruikt artificiële intelligentie om via een deepfake mediagigant Christian Van Thillo de start van de netwerkzone aan te kondigen.

In de prachtige Marblehall, met verrassend genoeg … marmeren pilaren, kan iedereen naar hartenlust napraten. Gastsprekers hebben het over hun projecten met nieuwsgierige mediakenners. Een praatuurtje zonder Van Thillo zelf, maar zijn goede raad (van de deepfake-versie) domineert wel de rest van de avond. Zo wordt wederom bewezen dat je niet per se fysiek aanwezig moet zijn om invloed uit te oefenen.

Veel bijgeleerd en diep onder de indruk

Hoofdredactrice van Flair, Eva Van Driessche wilde veel bijleren over Gen Z en na afloop van het presentatiemoment vertelt ze enthousiast dat die wens in vervulling was gekomen: “Als ik enkele contracten uit te delen had vanavond, dan zou ik dat ook doen.” Ook ZooMedia-coördinator Johan Tuyaerts leert iets nieuws bij: “De vooroordelen die de oudere generatie heeft over Gen Z kloppen vaak niet en zijn ongenuanceerd. Gen Z is juist enorm geïnteresseerd in media, maar ervaren dat op een andere manier dan de ouderen gewend zijn. Ze kunnen dat soms moeilijk accepteren.” Hij blikt vooral tevreden en trots terug: “Het was fantastisch om samen te werken met studenten van de hele mediaschool, waarbij alle richtingen aan bod zijn gekomen. Dat is het mooiste aan het evenement.”

Tekst: Céline De Munter
Foto’s: © Céline De Munter, Bram Vos en anderen